Nova Mentor 2 EN-B s výkonom EN-D?
Na stránke Vyparinovcov sa objavila správa o novom krídle výrobcu NOVA. Ich Mentor 2 svojím výkonom na speede vraj prekoná aj výkonné krídla certifikované v triede EN-D a to všetko pri zachovani bezpečnosti triedy EN-B... Výrobcovia zväčša svoje novinky vychvália a len málokedy napíšu jeho nedostatky. Preto je pre kupujúceho nesmierne ťažké rozhodnúť sa, pokial nemá referencie aj z iných zdrojov ako od výrobcu, ktoré krídlo je preňho vhodné. Skúsil som nájsť na webe ďalšie informácie o tomto krídle...D!!!
www.perfectfly.sk
Nova dizajnér Hannes Papesh prehlásil na medzinárodnom fóre, že nový Mentor 2 porazí na speede dokonca aj niektoré EN D vysoko výkonné klzáky. To vyvolalo obrovskú nedôveru a svoje vyhlásenie zobral Hannes vážne. Pred davami divákov na Coupe Icare festivale v St Helier, Francúzsko, Nova Mentor 2, EN B prekonala na Speede aj nový klzák od Advance, ich Omega 8. To je škandalózne - dôsledky sú obrovské - proste, nepotrebuješ klzák vyššej triedy!!!! . Verte -neverte je na svete DHV 1-2 /EN B/ s výkonom najvýkonnejších klzákov triedy EN-D
stránky výrobcu NOVA
Urs Haar súťažil na argentínskych majstrovstvách v La Rioja a poslal nám nasledujúcu správu o svojom novom krídle: "Mal som pár dlhých letov s mojím MENTOR 2 S. Krídlo presahuje všetky moje očakávania a ja som viac než nadšený. Letové vlastnosti sú dokonale vyvážené a krídlo sa ľahko ovláda v stupákoch. Môj pocit je, že Mentor 2 je veľmi stabilný a takmer nikdy nehrozí kolaps... Ovládanie riadičiek je veľmi pohodlné a trochu cítlivejšie ako na MENTOR 1. Najlepšie pocity z tohoto klzáku som mal v stupáku. Krídlo sa naozaj zareže v termike a je ľahké udržať ho vo vnútri jadra stúpania. Zvýšenie výkonu je zrejmé a ja môžem počas dlhých letov držať krok aj so súťažnými krídlami. Stabilita pri vysokej rýchlosti, je vynikajúca. S mentorom 1 som musel byť opatrný v takých podmienkach, ale s mentorom 2 je naozaj ľahké naplno využiť potenciál aj v turbulentných podmienkach. Je to zábava! "
Urs bol jediný pilot, ktorý letel v súťaži na krídle EN-B. Skončil na 4. mieste celkovo a stupne víťazov minul len o 3 body! (Jasne vyhral športové triedy.)
Dušan, díler NOVA v Slovinsku mal z nového krídla Mentror 2 takéto pocity:
V piatok sme mali skvelé počasie na Lijaku, tak som sa tešil na príležitosť porovnať svoje nové krídlo Mentor 2 s inými klzákmi. Ale nevyšlo to ako som očakával, pretože to vyzeralo, že so mnou nikto nechcel letieť. Tak som si užil svoj 50 km let úplne sám. Večer som zistil, že veľa pilotov letelo podobné vzdialenosti ako ja. Najlepšia priemerná rýchlosť bola 22 km/h. Ja som mal 28km/h. Takže dôvod, prečo som letel úplne sám bol, že ostatní piloti jednoducho za mnou nestíhali. :-) S Mentor 2 je naozaj ľahké lietať. Po celú dobu som letel na ¾ rýchlosti a nemal som jediný kolaps. Ostatní piloti jednoducho nemohli veriť, že boli porazení krídlom kategórie EN - B. Klzák je naozaj úžasný a v ovládaní je dokonalý. :-) Na zdravie, Dušan
Preklad Ziadovho testu na stránkach českého dilera wolfa
Rozložení křídla na zemi ukázalo excelentní dílenské provedení, které jsem neviděl nikdy předtím u žádného jiného výrobce. Volné konce jsou vyrobeny velmi čistě ze dvou vrstev. Jsou na nich plastové dráty, ale ty nejsou jen tak okopírované. Plastové výztuhy ve formě drátů jsou obaleny větší vrstvou pryže.* A náběžná hrana vám řekne zcela jasně: tohle je křídlo od NOVY. Na svislých panelech nejsou žádné mylarové výztuhy.
Šňůry jsou velmi tenké, horní galerie je bezopletová, spodní pak s oplety. Ale pokud je vezmete do ruky, pak máte velice silný pocit, že mají velmi tenký průměr.
Všichni známe story o porovnání klouzáku MENTOR2 v klidném vzduchu s křídlem OMEGA8 (EN-D) a tak jsem byl hodně zvědavý na jeho výkonnost ve skutečných smíšených podmínkách s protivětrem a na dlouhých přeskocích. Když jsme dnes stáli na startovačce , čekaly nás právě takovéto podmínky.
Můj kamarád Moni si vzal křídlo OZONE Delta M, se zátěží 98 kg, zatímco já jsem měl MENTOR 2 S se vzletovkou 96 kg.
Start je opravdu velmi snadný, měl jsem zase pocit rychlého zvednutí křídlem od země. První stoupák, první zatáčka – a obé mi namalovalo úsměv přes celý obličej! Krátká dráha řídiček, s velmi citlivou a lineární reakcí při ustavování poloměru zatáčení! Připomnělo mi to ARTIK2 vel. S, který jsem testoval před rokem. Velice efektivní vstup do stoupáku na základní rychlosti, s jemně závodním pocitem. Tentokrát jsem byl hodně často vysmátý.....a hodně často jsem se musel ubezpečovat, že letím na křídle kategorie LTF 1-2 a ne 2-3 :-D, tedy co se týče efektivnosti!
Můj kamarád na křídle DELTA stoupal společně se mnou v klidném stoupáku 2 m/s. Poté, co jsme si později prohodili křídla, tak jsme se shodli na stejné stoupavosti obou křídel, s výhodou lepších pocitů u křídla MENTOR 2.
DELTA se „vrtí“ o trochu méně než MENTOR2 a poskytuje měkčí pocity při indikaci přítomnosti stoupáků.
MENTOR2 je ve vzduchu pohybově více ukecaný, ale pro pilota v tom dobrém slova smyslu, pro vycítění stoupáků a porozumění, jak je lépe ustředit. Můj názor je, že pod křídlem MENTOR2 je feeling skvělý a znamenitý.
Na základně mraků jsme se rozhodli letět do protivětru. Dlouho předtím Hannes Papesch upozorňoval na to, že v klidném vzduchu musí mít DELTA s klouzákem 9,6 podstatně vyšší výkon než MENTOR2 s 9,3
V běžně proudícím vzduchu a při přeskoku v protivětru jsme tento rozdíl výkonu – prostě nenašli. Obě křídla mají přibližně stejnou základní rychlost, s tím, že pověstný fous je na straně MENTOR2. Po tomto a následujících skluzech musím potvrdit, že MEMTOR2 je pekelným křídlem!!!
První skluz na základní rychlosti neukázal žádný rozdíl v porovnání s křídlem DELTA.
MENTOR2 nemá žádný problém se zvládáním turbulencí a protivětru v porovnání s křídlem DELTA , bez jakéhokoliv problému se držel po jeho boku.
Další skluz se speedem vyšlápnutým z poloviny – a můj kamarád, letící s DELTOU vříská nad neuvěřitelnou efektivitou křídla MENTOR2.
Oba jsme se shodli, že první i druhý stupeň speedem se od sebe neliší!!
Připravuji video z celého tohoto letu, vyvěsím ho hned, jak bude hotové.
Velké uši jsou stabilní.
Ohledně přistávání s MENTOREM2 musím konstatovat, že tohle křídlo nemá rádo těžké přibrzděni v plném rozsahu, nicméně ve střední části rozsahu řídiček křídlo ztrácí rychlost velmi snadno.
SHRNUTÍ:
Tohle křídlo je high end kategorie DHV 1-2 /EN-B. Určeno pro zkušenější piloty, kteří vyžadují výkonnost nejlepších současných křídel třídy EN-C, nicméně s vlastnostmi odpovídajícími EN-B.
Pokud nechci vyhrát soutěž na národní úrovni rychlým létáním a pokud nebude potřeba těchto několika bodů navíc, pak není třeba „právě teď“létat na jiném křídle, než je MENTOR 2.
Křídlo mně oslnilo výkonností, snadností létání a neuvěřitelnými schopnostmi v protivětru.
Já a můj kamarád jsme smekli klobouky před tímto výrobcem pro toto výjimečné křídlo, které tolik ční nad ostatními.
Teď z toho mám zamotanou hlavu: co více nám může nabídnout připravované křídlo FACTOR 2?
Komentáře
Přehled komentářů
Pekne videjko, zaspominal som si na casy davno minule...Chosi niekedy budeme muset ist spolu na zafuky Bo)
zafuk
(mirob, 9. 11. 2010 10:01)